Ansiktsförlamad, inget att rekommendera...

I måndags domnade min läpp bort och tanden jag fixat började ila som f*n.
Fick en akuttid hos tandläkaren där tandaset fixades. Överbelastning.
Har nog aldrig varit så snabb som jag var den morgonen. Halv 8 ringde tandläkaren att jag skulle vara där kl 8. lätt med två små hemma.... leah dumpades hos sin dagmamma och kära kusin Elin fick snällt hoppa sin sköna sovmorgon o ta Nellan. Tack för det!

Men domningarna blev värre o värre och spred sig under fm över hela högra sidan i ansiktet.
Kl 15 fick jag komma till vc o träffa en urbra läkare. Anders något.
Han gjorde en massa tester (bla. stroke-tester...) Gud var nervös jag var.
Han sa att det var en halvsidig ansiktsförlamning i en yttre muskel eftersom jag har känsel i mun, tunga o på utsidan av kinden.
Fick ögondroppar eftersom ögat inte går igen helt o torkar ut o remiss till öron.

Där var jag i fredags. Fy vad nervös jag var. helt säker på att dom skulle säga att det var något vidrigt.
Även där fick jag göra olika tester. Hörseltester, stroke-tester o ta flera olika blodprov.
Läkaren sa ungefär detsamma där. Att det antagligen kunde vara ett virus som spökar.
Kunde ta 7-8 veckor innan man blev helt återställd igen. Och i dom flesta fall blev man det. Flesta fall var det ja...
Fick en dunderkur kortison utskriven som jag nu knaprar men än känns det inte som dom hjälpt det minsta!

Känner mig så sjukt knäpp. Vill bara gå o trycka upp kinden så man kan prata som folk. Nu känns det som jag sluddrar som värsta fyllot och jag blir helt slut bara av att äta.
Ansiktet känns tungt, som tandläkarbedövning fast utan stickningarna.
Vidrig känsla att inte kunna le som vanligt, att ansiktet inte gör som jag vill. Det bara är där. Stendött.
Kollar spegeln ungeför 167 ggr om dagen för att se om det är nå´n förändring... Men inte. inte än...
Har fått min återtid på Us på fredag. undrar vad proverna visar....



Kommentarer
Postat av: ida

...gumman, tänker på dig! det kommer att gå bra och om 1år kommer du att skratta åt detta.

2010-05-17 @ 22:45:08
Postat av: elin

det var inga problem, det är bara o hojta till om du behöver mer hjälp! ;) det kommer säkert att bli bra med ansiktet ska du se! =)

2010-05-18 @ 13:09:25
URL: http://cooolaelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0